تلاش ۴ روزه و ردی از آسمان در دل کوه و برف و کولاک

 در روزهای آخر بهمن، دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه زاگرس، در کنار زیبایی همیشگی‌اش، خطرآفرین شد. سفیدی‌هایی که این رشته‌کوه را پوشانده بود «آسمان» را در خودش‌ کشید و مسافرانی که عازم یاسوج شده بودند، به جای رسیدن به زمین، در قله فرود آمدند.

 

به گزارش خبرگو ،فهیمه حسن‌میری: در ابتدا هنوز امید وجود داشت، وقتی اعلام شد كه هواپیمای ای.تی.آر تهران - یاسوج با بیش از 60 سرنشین از صفحه رادار حذف شده، این امیدواری وجود داشت كه معجزه‌ای رخ دهد و هر خبری برسد به جز سقوط. اما این امیدواری و گمانه‌زنی‌های مختلف، خیلی دوام نداشت و سقوط این هواپیما كه گفته می‌شد قبلا هم قربانی گرفته، رسما تایید شد. (اينجا، اينجا و اينجا)

بلافاصله تیم‌های مختلف امداد و نجات راهی منطقه شدند، هرچند كار آسان نبود و مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ارتفاع منطقه سقوط هواپیما 3800 تا 4200 متر است و فقط تیم های امداد کوهستان امکان دسترسی به محل را دارند. خانواده‌های نگران به فرودگاه یاسوج رفتند، اسامی عزیزانشان را مرور می‌كردند و امیدوار بودند شاید اتفاقی نجات‌بخش رخ بدهد و كسی كه چشم‌انتظارش هستند از راه برسد. اما آنچه وجود داشت، بی‌خبری بود و بی‌خبری. (اينجا، اينجا و اينجا)

هرچه می‌گذشت و هرچه بیشتر جستجو می‌شد، كمتر نشانی از هواپیمای سانحه‌دیده به چشم می‌خورد. انگار آب شده باشد و در دل كوه ناپدید. مردم عادی هم در كنار نیروهای امدادی خودشان را به محل سانحه رساندند، هركس چیزی می‌گفت، یكی می‌گفت صدای برخورد را شنیده و دیگری می‌گفت دودی را دیده كه به آسمان بلند می‌شده. اما با این حال، هوا برای جستجو مساعد نبود. سرمای زیاد و برف و بوران كار را سخت می‌كرد. تا این كه شب رسید و عملیات جستجو متوقف شد؛ پایان روز اول. (اينجا و اينجا)

روز دوم هم بی‌فایده بود. خانواده‌ها چشم‌انتظار، امدادگران دست‌خالی و هوا همچنان سرد و مه‌آلود. جستجو به روز سوم رسید. بالگردها اعزام شدند و مسئولان امداد و نجات خبر دادند عملیات تجسس امدادگران به صورت زمینی و هوایی با حضور تیم‌های تخصصی در چند منطقه ادامه دارد. قرار شد کوهنوردان به ارتفاع 4000 متری ارتفاعات دنا صعود ‌کنند. تیم‌های کوهنوردی، یخ‌نوردی و کوه‌گردی هم به سمت قله‌ها حرکت كردند. (اينجا)

در بین خبرهای ضد و نقیض از پیدا شدن لاشه هواپیما، بالاخره خبری رسید كه تكذیب نشد. سخنگوی سپاه گفت: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه لاشه هواپیمای آسمان را ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند. (اينجا)

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم خبر پیدا شدن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران - یاسوج را در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل، تایید کرد. اورژانس و نیروهای امدادی اعزام شدند و فرمانده میدان هلال احمر در محل سقوط هواپیما گفت: "اگر اجساد در یک نقطه باشند تا عصر امروز کار انتقال به اتمام می‌رسد." اما به اتمام نرسید. برف ۲متری، هواپیما را پوشانده بود و اجساد پیدا نبودند. و باز هم گفته‌های متفاوت. در حالی كه رییس هلال احمر اعلام كرد به اجساد رسیده‌اند، یكی از امدادگران گفت هواپیما متلاشی شده و هنوز به جسدی نرسیده‌ایم. داغ دل‌ بیشتر برای خانواده‌های نگران و عزادار، سردرگمی و كلافگی در كنار غم. (اينجا)

در دقایق پایانی سومین روز جستجو، معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد با توجه به اینکه در ادامه امکان پرواز بالگرد نیست تیم‌های هلال احمر شب در ارتفاعات اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد روز بعد ادامه می‌یابد. غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم دنا هم با بیان اینکه هنوز ۳۶ پیکر از سرنشینان این هواپیما یافت نشده است، خبر داد: تا فردا باقی اجساد هم پیدا می‌شوند. او گفت: از ۳۰ پیکر یافت شده، ۱۵ پیکر به راحتی و بدون انجام آزمایش‌های دی ان ای قابل شناسایی هستند. (اينجا)

تا این كه خورشید طلوع كرد و چهارمین روز جستجو آغاز شد. باز هم در شرایط نامساعد جوی. محمدی، معاون امداد و نجات هلال احمر لرستان گفت: بارش برف در منطقه آغاز شده و امکان انتقال اجساد با بالگرد دیگر وجود ندارد. سعی می‌کنیم اجساد را به صورت زمینی منتقل کنیم. امدادگران یاسوج، اراک، اصفهان و خرم آباد به صورت زمینی از گردنه کوه گل به سمت قله دنا اعزام شده‌اند تا اجساد را منتقل کنند. در عین حال، محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از ساعت 10 صبح امروز هوا نامساعد می‌شود و امکان استفاده از بالگرد نیست. با پائین آمدن ابرها، بارش در قله و ارتفاعات بالایی دنا آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد. این خبرها در حالی بود كه اعلام شد لاشه هواپیما متلاشی شده و کار جمع آوری اجساد سخت است. فرمانده نیروی زمینی با بیان اینکه پیکرهای جمع آوری شده سالم نیستند و به صورت قطعات جدا از هم است، گفت: بعد از رسیدن پیکرها به دامنه کوه، باید با آزمایش های تخصصی DNA پیکرها شناسایی شود.  به این ترتیب، نمونه‌گیری ژنتیک از ۵۳ خانواده جان‌باختگان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج انجام شد. (اينجا، اينجا و اينجا)

اما در حالی كه خانواده‌ها همچنان چشم‌انتظارند، برف همچنان سر همكاری ندارد. 2000 نفر از عوامل امدادی، نظامی و انتظامی، اجرایی و عملیاتی در منطقه سقوط حضور دارند اما شعاع دید به کمتر از ۲ متر رسیده و انتقال هوایی جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما به دلیل بارندگی متوقف شد. (اينجا و اينجا)

آخرین خبری كه هنگام تكمیل این گزارش آمده این است كه امکان جست و جو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت و هر زمان شرایط جوی اجازه دهد،‌ جست و جو ادامه می‌یابد. اینها را استاندار اصفهان به ایسنا گفته و اعلام كرده به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در انتقال اجساد وجود دارد. قطعات باقی مانده از هواپیما و اجساد در فاصله 200 متری از نوک قله دنا قرار گرفته‌اند و شیب این قله بسیار زیاد و خطرناک است. او گفته قرار است اجساد یا به صورت کوله‌پشتی،‌ کولبر یا با کمک برانکارد به پایین انتقال داده شوند و بنابراین در شرایط فعلی انتقال با کندی مواجه شده است.

در عین حال، در كنار یافتن اجساد و انتقال آنها، جستجو برای پیدا كردن جعبه سیاه این هواپیما هم شروع شده، آنطور كه وزیر راه و شهرسازی گفته: تمام امکانات برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری و روشن شدن علت سقوط به کار گرفته شده است. (اينجا)

جستجو برای این كه شاید مشخص شود چه شد كه امید برای رسیدن به مقصد، به مرگ تبدیل شد و این عكس،‌ ‌به آخرین سلفی یكی از مسافران هواپیمای تهران - یاسوج تبدیل شد كه برای همسرش ارسال كرد؛ همسری كه حالا داغدار است و بهمن، آسمان و دنا را از یاد نمی‌برد. (اينجا)

47234

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top